بهشت گم شده گيلان

ماسال

 


در دل جاذبه هاي سرسبز گيلان، شهري جا خوش كرده كه به بهشت گم شده گيلان معروف است. شهري به نام ماسال كه تماشاي آن حتي براي كساني كه سالها در اين منطقه زندگي كرده اند هم تازگي دارد.


 

ماسال با جنگل هاي سر به فلك كشيده، درختان تنومند، آبشارهاي طبيعي، غارها، حيات وحش و مراتع سرسبزش شايد يكي از بهترين گزينه هايي باشد كه مي توانيد براي سفر طبيعت گردي تان روي آن فكر كنيد.

ماسال را بايد در غرب گيلان و در تالش مركزي ببينيد. شهري با مساحت 622 كيلومتر مربع و با جمعيتي حدود 50 هزار نفر كه به زبان «تالشي» صحبت مي كنند و هرچه در توان دارند براي پذيرايي از شمابه كار مي بندند.

ماسال

شايد تا به حال نشنيده باشيد اما ماسال به دليل داشتن آب و هوايي معتدل جنگل ها، مراتع و ييلاق هاي باشكوهي دارد و به همين دليل يكي از اصلي ترين مناطق گردشگري گيلان به شمار مي رود. اما اين شهر سرسبز  جاذبه هاي تاريخي زيادي هم دارد كه قلعه كول، شهرگاه، گورستان دوره اشكانيان در اسبه ريسه، دره خون، منطقه باستاني خنديله پشت، منطقه ييلاقي درآ، النزه و ساختمان قدميمي خاندان رحيمي در بيتم شاندرمن و ... بخشي از آنها هستند.

ماسال

شهر آبشارهاي بلند

اگر گذارتان به ماسال افتاد حتما سري هم به بام سبز اين شهر بزنيد كه چشم انداز زيباي شهر را به شما نشان مي دهد. اين مجموعه در يك كيلومتري شهر قرار دارد و هنوز به بهره برداري كامل نرسيده اما تا چندي ديگر يكي از بي نظير ترين مناطق گردشگري استان خواهد بود كه علاوه بر جلگه شهر ماسال بخش هايي از شهرستان هاي صومعه سرا و بندرانزلي را هم به شما نشان خواهد داد.

ماسال

ماسال همچنين آبشارهاي زيادي دارد كه مي توانيد آنها را در گوشه و كنار شهر ببينيد. مثل آبشار ويوز در مجاورت منطقه ييلاقي النزه در شاندرمن، آبشارخون با ارتفاع بيش از 15 متر، آبشار تولي نساء و آبشار رامينه با ارتفاع 10 متر  و...

بزرگترين غار ماسال

در ماسال حدود 17 غار شناسايي شده كه بزرگترين و مهمترين آنها غار آويشو است.  اين غار در 22 كيلومتري شهر ماسال قرار دارد و از دهانه اي به ارتفاع 15 متر و دهليزهاي به ارتفاع 50 سانتيمتر تا 30 مترتشكيل شده است.

اگر گذارتان به آويشو بيفتد، مي توانيد در داخل آن رودخانه اي را ببينيد كه در ادامه به چند آبشار بلند مي رسد. در داخل غار قنديل هاي آهكي تشكيل شده كه بلندي برخي از اين قنديل ها بيش از يك متر است و طول اين غار تا هزار و 700 متر قابل دسترس براي غارنوردان بوده و هنوز قابل استفاده عموم نيست.

غارهاي ديگري مثل غار باستاني خنديله پشت، غار چسلي، غار كلچال  هم از ديگر غارهاي ديدني اين شهر هستند.

ماسال

از گوشه و كنار ماسال

«پارك ساحلي ماسال»  هم در كنار رودخانه خالكايي قرار دارد و جاي مناسبي است كه مي توانيد در آن يك روز تفريحي را همراه با خانواده تان داشته باشيد.

علاوه بر اين، «ارتفاعات آلاله پشته» هم از ديدني هاي اين منطقه است كه ميرزاكوچك خان جنگلي در ارتفاعات آن بر اثر كولاك و يخبندان از بين رفت. اگر گذارتان به آلاله پشته افتاد حتما سري هم به سنگ ياد بود او بزنيد كه محل مرگ او را نشان مي دهد و هرسال هزاران نفر از گردشگران از آن محل بازديد مي كنند.

«ديواره سنگي اسبه ريسه ماسال» هم يكي از صخره هاي بلند سنگ نوردي كشور است كه نه تنها فرصت سنگ نوردي را به حرفه اي هاي اين ورزش مي دهد، بلكه امكان كاياك سواري را هم به قايق ران هايي مي دهد كه دوست دارند در رودخانه خروشان پايين صخره ورزش كنند.


X