درياچه بند پيرالقير

درياچه بند پيرالقير، در 10 كيلومتري شهر اردبيل قرار گرفته و بلندي آن از سطح دريا 1 هزار و 450 متر است. اين درياچه محل زيست چنگر، خوتكاي سفيد و ... است.  


درياچه نئور 

درياچه نئور در 48 كيلومتري جنوب خاوري اردبيل در ارتفاع 2700 متري از سطح دريا قرار گرفته است. وسعت درياچه بيش از 220 هكتار و مشتمل بر دو درياچه كوچك (40 هكتار) و بزرگ (180 هكتار) است كه در فصل پر آبي (بهار) به هم مي پيوندند و درياچه اي واحد را به وجود مي آورند. بيش ترين عمق درياچه 5/5 متر و ميانگين ژرفاي آن سه متر است. درياچه نئور، زيستگاه برخي از گونه هاي پرندگان مهاجر عبوري است كه براي مدتي كوتاه از درياچه استفاده مي كنند. آنقوت از عمده ترين پرندگان اين درياچه و حاشيه آن است كه در اين منطقه زادآوري مي كند.
اين درياچه كه ماهي قزل آلاي آن شهرت جهاني دارد داراي جاذبه هاي بسيار مساعد گردشگاهي است. حواشي اين درياچه از گردشگاه هاي مهم اردبيل است و هر ساله مسابقه تفريحي تحت عنوان مسابقه ماهي گيري دراين درياچه بين دوست داران صيد ماهي انجام مي شود. مهم ترين ويژگي اكوسيستم اين درياچه به عنوان زيستگاه بي مانند، ماهي قزل آلاي رنگين و پرندگان و جانوران آن است.
راه اصلي اين درياچه آسفالت مي باشد و از راه اصلي اردبيل – خلخال در نزديكي روستاي بودالالو جدا مي گردد بعلت ييلاقي بودن و وجود مراتع بسيار غني در اطراف اين درياچه و كوه هاي باغرو سالانه احشام ايل سون در فصول بهار و تابستان از مراتع اين منطقه استفاده مي نمايند و يكي از چراگاه هاي مهم احشام عشاير بشمار مي آيد . در اين منطقـه تنها دو سـاختمـان حفاظتـي اداره كل منابـع طبيعي و محيط زيست استان قرار دارد و فاقد امكانات رفاهي، بهداشتي و ارتباطي است


درياچه شورابيل

اين درياچه قبلا بسيار شور بوده است ولي امروزه با افزوده شدن آب شيرين از شوري آن كاسته شده ،بطوريكه نوعي ماهي در آن پرورش داده ميشود .اين درياچه داراي امكانات تفريحي ،ورزشي و فرهنگي بسياري است از جمله :قايق راني ،پيست دو و ميداني،دوچرخه سواري ،باغ وحش ريا، هتل هاي مجهز وزيبا ،مجموعه شهر بازي ،رستوران در وسط درياچه و... ميباشد .


دوشنبه یازدهم 7 1390
X