سفر يك روزه به شهرستانك


سفر يك روزه به روستاي شهرستانك، به اندازه اي زيبا و خاطره انگيز است كه وسوسه انجام آن اصلا عجيب نيست. شهرستانك روستايي است در 84 كيلومتري تهران و آن‌قدر زيباست كه حتي ناصرالدين شاه هم نتوانست از آن بگذرد و تقريبا 120 سال قبل قصري ييلاقي در آنجا برپاكرد تا حداقل سالي يك‌بار بساط آشپزي درباري را در آنجا راه بيندازند.


روستاي خوش‌منظره شهرستانك در54 كيلومتري شمال غربي كرج با آنكه روستايي ييلاقي است، پاييزش از تابستانش هم معروف‌تر و زيباتر است. براي سفر يك روزه به اين روستا، مي‌توانيد طوري برنامه‌ريزي كنيد كه صبح آنجا باشيد و تا بعد از ظهر هم در روستا و طبيعت اطرافش بچرخيد.

شهرستانك

چطور برسيم؟

در حال حاضر بهترين مسير دسترسي به شهرستانك، راه آسفالته 8كيلومتري‌اي است كه از جاده كرج-چالوس، نرسيده به گچسر منشعب شده و به شهرستانك منتهي مي‌شود. آزادراه تهران- شمال هم در آينده از نزديكي شهرستانك خواهد گذشت.

خودروي سواري: بهترين حالت براي رسيدن به شهرستانك اين است كه صبح زود راه بيفتيد تا قبل از هشت صبح آنجا باشيد. مي‌توانيد در جاده چالوس بعد از حدود 44كيلومتر رانندگي و بعد از عبور از روستاي آسارا، درسمت راست جاده به دو راهي شهرستانك مي‌رسيد. يك تابلوي بزرگ سبزرنگ مسير روستا را نشانتان مي‌دهد. از اينجا تا خود روستا حدود 10كيلومتر راه آسفالته داريد.

شهرستانك

اتوبوس يا تاكسي: اگر با تاكسي يا اتوبوس‌هايي كه از جاده چالوس راهي شهرهاي شمالي مي‌شوند راه بيفتيد مي توانيد در دوراهي شهرستانك پياده شويد و منتظر خودروهاي عبوري شويد. ممكن است مخصوصا وقت برگشت، وسيله گيرتان نيايد. به همين خاطر توصيه ما اين است كه با تورهاي مسافرتي يا وسيله شخصي  به شهرستانك برويد، مگر آنكه بخواهيد از لب جاده تا روستا را هم پياده برويد.

 

مسير كوه‌پيمايي

 مي‌توانيد از قله توچال هم به شهرستانك برسيد. از سمت غرب توچال به سمت پايين كه سرازير شويد، بعد از يك ساعت پياده‌روي به قله شاه‌نشين در شهرستانك مي‌رسيد. تا انتهاي مسير حدود يك ساعت و نيم پياده ‌راه داريد. مسير راحت و سبك است. بعد از حدود 20 دقيقه از روستا خارج و وارد راه ييلاقي بيرون روستا مي‌شويد. مي‌توانيد وارد كوچه‌باغ‌هاي اطراف شويد و گشتي بزنيد اما مسير مستقيم به كاخ ناصري مي‌رسد.

آنچه در مسير خواهيد ديد

شهرستانك

كاخ ناصري

جاده ناصري، راهي كه از زمان هاي دور شهر ري را به مازندران متصل مي‌كرد و در دوره قاجار توسعه يافت، از اين آبادي مي‌گذرد و كوهنوردان هنوز هم از اين مسير استفاده مي‌كنند.

انتهاي شهرستانك بن بست است و به قله شاه‌نشين مي‌رسد كه اگر از توچال كوهنوردي كرده باشيد، از اينجا پايين خواهيد آمد. اطراف كاخ محوطه‌اي پر از درخت دارد و رودخانه‌اي كم عمق هم از كنار كاخ مي‌گذرد. مي‌توانيد وارد محوطه كاخ شويد.

اين كاخ درحدود سال‌هاي 1295 قمري به دستور ناصرالدين شاه ساخته شد و امروز در فهرست ميراث فرهنگي به ثبت رسيده است. اين كاخ غيرمسكوني است و درِ اتاق‌ها بسته است؛ تقريبا تمام كاخ دوره ناصري تخريب شده و فقط يك ساختمان كه در دوره پهلوي دوم مرمت شده بود سرپا است. در اين كاخ فقط روزهاي صبح جمعه براي بازديد باز مي‌شود.

شهرستانك

كتيبه قجري

در ضلع شرقي كاخ يك سنگ بزرگ قرار دارد كه ارتفاعش بيشتر از چهار متر است و كتيبه‌اي روي آن كنده‌كاري شده. اگر از مردم روستا بپرسيد، مي‌گويند زماني ناصرالدين شاه اينجا مشغول استراحت بوده كه اين سنگ از كوه روبه‌رو پايين مي‌آيد و متوقف مي‌شود. بعد شاه قاجار دستور مي‌دهد شرح اين ماجرا را روي اين سنگ بكنند. اما نوشته‌هاي روي سنگ ديگر خوانا نيست و فقط مي‌توانيد كنارش عكس بگيريد.

 

قلعه دزدبند

بعد از تماشاي كاخ مي‌توانيد به روستا برگرديد يا به سمت كوه و قلعه دزدبند برويد. مسير سمت چپ كوه شاه‌نشين به سمت قلعه مي‌رود. حدود نيم ساعت تا بالاي قلعه راه داريد. البته فقط چند ديواره از اين قلعه باقي مانده و اگر تجربه چنداني در كوهنوردي نداريد، بهتر است بالا نرويد.

شهرستانك

 

چشمه گُله گيله: اگر كاخ را رد كنيد و به سمت شمال آن برويد به چشمه‌اي مي‌رسيد كه از زير سنگي بزرگ مي‌جوشد. آب چشمه زلال است و  به رودخانه مي‌ريزد. نزديك چشمه درختان خودروي گردو، گيلاس و آلبالو درآمده كه در فصل تابستان معمولا ميوه دارند.

 

درخت اورس

اگر از پياده‌روي بازگشتيد و وقت داشتيد، بد نيست به درخت كهنسال سرو سري بزنيد كه محلي‌ها آن را به اسم «هورست» مي شناسند. اين درخت حداقل چندصد سال عمر دارد، ارتفاعش حدود 17 متر و عرضش تقريبا 14 متر است.

بايد از سمت جنوب‌شرقي روستا از يك مسير خاكي بالا برويد. حدود20 دقيقه تا رسيدن به درخت زمان لازم داريد. اگر از روستاييان بپرسيد راه رسيدن به آن را نشانتان مي‌دهند. دهياري شهرستانك در حال ساخت يك مسير مناسب‌تر براي دسترسي به اين درخت تاريخي است.

شهرستانك

كجا بمانيم؟

براي ناهار حتما يادتان باشد كه وسايلش را پيش از آنكه وارد شهرستانك شويد تهيه كنيد يا از منزل همراه خود بياوريد، چون در روستا و مسير پياده‌روي تا كاخ هيچ امكانات رفاهي‌اي وجود ندارد.

البته بهترين غذا بعداز پياده روي يك غذاي سالم و سبك است. در خود روستا چند بقالي وجود دارد كه مي‌توانيد چيزهايي را كه فراموش كرده‌ايد از آنها بخريد. سوغات اينجا گردو، عسل و لبنيات است. بقالي‌هاي روستا ماست محلي خوبي دارند كه نبايد آن را از دست داد. آقاي غلامي يكي از معروف‌ترين و بهترين ماست‌هاي شهرستانك را دارد.

البته تمام روستاييان شهرستانك ماست و پنيرهاي محلي خوبي دارند كه اگر به آنها آشنا باشيد به شما با تخفيف خواهند فروخت.

البته مي‌توانيد در روستا ناهار بخوريد يا وسايلتان را تا نزديك كاخ ناصري ببريد. نزديك كاخ، محوطه باز و مسطحي وجود دارد كه از كنارش رودخانه هم عبور مي‌‌كند. اينجا چادر هم مي‌توانيد بزنيد اما اگر هوا خيلي سرد باشد، بهتر است فكر چادر نباشيد. روستا دو مسجد دارد كه براي نماز و استفاده از سرويس‌هاي بهداشتي مي‌توانيد آنجا برويد.

 


سه شنبه نوزدهم 7 1390
X