برج هاي دوقلوي قزوين

برج هاي دوقلوي قزوين

قزوين بهشت تاريخ دوستان است. شهري كه در هر وجب از خاك آن مي توانيد جاذبه هاي تاريخي زيادي را ببينيد كه از دوران هاي مختلف به جا مانده اند. اين بار اگر گذارتان به قزوين افتاد، پيش از آنكه به جاذبه هاي مشهورتر آن مثل الموت سري بزنيد، راهي جنوب غربي اين شهر شويد تا در يك كيلومتري حصارارضي از توابع خرقان غربي و در 32كيلومتري جاده قزوين – همدان برج‌هاي آرامگاهي خرقان را ببينيد. برج هاي دوقلوي زيبايي كه از دوره سلجوقي به جا مانده اند.

 

برج‌هاي آرامگاهي خرقان با بيش از 50 طرح آجري، جزء شاهكارهاي آجركاري معماري ايران به شمار مي‌آيند. اين برج‌ها در محوطه وسيعي به فاصله كمي از يكديگر قرار گرفته‌اند و از بسياري جهات به هم شبيه‌اند اما برج شرقي، قديمي‌تر از برج غربي است.

اگر از نزديك سري به خرقان دوقلو بزنيد مي بينيد كه يكي از اين برج ها 8 ضلعي است و بر هر ضلع آن، طرح‌هاي متنوع آجري منقوش شده است. اين برج داراي گنبدي دوپوش است كه دو پلكان مارپيچ به آن منتهي مي‌شود.

برج هاي دوقلوي قزوين

ارتفاع اين آرامگاه در حدود 15 متر و قطر بناي آن حدود 11 متر است. بر اساس متن كوفي موجود در اين بنا، اين برج در سال 460 ه قمري ساخته شده است.

در اين بنا، معمار به جاي دو راه پله مارپيچي يك راه پله ساخته است. در بالاي ستوني كه راه پله مارپيچي درون آن ساخته شده است پنجره اي مستطيل شكل با قوس جناغي در پوشش خارجي قرار دارد تا نور لازم را در مسير راه پله تامين سازد.

برج دوم اما با فاصله حدود 30 متر از برج اول، از نظر شكل و ابعاد ، تقريبا  هم اندازه برج اول است. اين بنا داراي گنبد دو پوش و يك پلكان منتهي به فضاي بين اين دو پوشش است. براي رسيدن به راه پله ها بايد از در مستطيل شكل كوتاهي كه داخل اتاق مقبره قرار دارد، گذشت.

تعداد پله هاي هر راه پله 22عدد است و با توجه به ويژگي هاي تاريخي بناي برج، مي توان گفت كه در ميان گنبدهاي 2 پوسته اي كه پوسته دوم آنها مخروطي شكل نيست، اين بنا نخستين گنبد 2پوسته قرن پنجم هجري به شمار مي رود و از اين نظر حايز اهميت است.

برج هاي دوقلوي قزوين

نماي خارجي بناي برج كاملا از آجرهاي تزئيني است. وجود همين نماي آجري است كه منظر برج را به صورت يكي از زيباترين و چشم گيرترين آثار معماري قرن پنجم ايران درآورده است. اين تزئينات روي ساقه گنبد و ضلع هاي هشت گانه صورت گرفته است.

ضلع سر در ورودي برج، تزئين بيشتري دارد. در اين محل، تزئينات خاصي كه عبارت از كتيبه اي 2خطي است وجود دارد. مضمون 2خط كتيبه مزبور عبارت است از: «به تاريخ سنه ستين و اربعمائه (460) عمل محمدبن مكي الزنجاني القبه»


سه شنبه نوزدهم 7 1390
X