پيشنهاد براي خانه نشين هاي نوروزي

سفر

اين كه سفر در سبد هزينه بيشتر خانواده هاي ايراني جايي ندارد، اتفاق جديدي نيست اما مي توان پيش بيني كرد كه امسال با افزايش هزينه حمل و نقل و بالا رفتن قيمت تورهاي داخلي خانواده هاي بيشتري به جمع خانه نشينان نوروزي اضافه شوند و بخواهند تفريحات ساده تر و سفرهاي كوتاه تر درون شهري را جايگزين گشت و گذار نوروزي شان كنند. اگر شما هم جزو  پايتخت نشيناني هستيد كه سفر در برنامه نوروزي امسالشان جايي ندارد، ما براي شما چند پيشنهاد ساده و كاربردي داريم كه مي تواند شما را از كسالت 14روز خانه نشيني نجات دهد.

 

روستاي برغان

بله برغان! روستاي آلوهاي ترش و شيرين كه در بهار باباغ هاي سرسبزش از شما پذيرايي مي كند و خاطره اي در ذهنتان به جا مي گذارد كه احتمالا از اين به بعد ترجيح مي دهيد به جاي رفتن به فرحزاد و لواسان سري به برغان بزنيد.

روستاي برغان

كافيست 13 كيلومتر از كرج دورتر شويد تا به اين روستاي سرسبز برسيد. براي رسيدن به برغان دو راه اصلي وجود دارد كه يكي از آنها اتوبان كرج- قزوين است. درست چند كيلومتر بعد از عوارضي كرج- قزوين دو پل به موازات هم بر روي اتوبان وجود دارد. براي رسيدن به اين منطقه بايد از سمت چپ برويد و از روي اولين پل رد شويد اينجا يك دو راهي وجود دارد كه مسير جنوبي آن،شما را به "چهار باغ" مي‌برد كه يكي از بزرگترين مجموعه هاي گردشگري ورزشي در اين منطقه واقع شده است.

اما اگر از روي پل دوم به سمت بالا برويد به ابتداي جاده "كردان" مي رسيد.البته اين مسير تنها مسير رسيدن به روستا‌هاي شهرستان ساوجبلاغ نيست، يك مسير را نيز ما به شما پيشنهاد مي‌دهيم كه اين مسير از باغستان كرج شما را به برغان مي رساند. براي رسيدن به برغان از اين راه، بايد مسير باغستان آتشگاه را طي كنيد تا يك دو راهي مسير برغان را به شما نشان مي دهد.

گردشگري

 از ابتداي اين راه تا برغان 10 كيلومتر است كه راهي تقريبا پيچ در پيچ دارد،پس از طي 7 تا 8 كيلومتر شما به راحتي مي توانيد در بلنداي يك دره نسبتا مرتفع برغان را زير پاي خود ببينيد. به ورودي اين روستا كه برسيد بايد از داخل كوچه هاي تنگ و باريك آن عبور كنيد تا به ميدانگاهي برغان برسيد. اينجا صداي رودخانه، درختان سر سبز بلند و چهره زنان و مردان روستايي فضاي مناسبي را ايجاد كرده است.

 

غار هملون

اين غارها در تنگه هملون در نزديكي ميگون قرار دارند و در حقيقت از 3 غار تشكيل شده‌اند. دهانه يكي حدود 3 متر با عمق 20 متر و دهانه ديگري 2 متر و نيم با فضايي به اندازه 24 متر مربع در داخل است.

دسترسي به اين غار آسان است و رسيدن به آن از جاده‌ي اصلي ميگون- شمشك به حدود 15 دقيقه راه‌پيمايي نياز دارد. اين غار به دليل وجود سوراخ‌ها و غارهاي سنگي با اندازه‌هاي گوناگون در طول دره ابتدا همه لانه نام گرفته و به مرور به هملون تبديل شده است.

طبيعت

در بين غارهاي دره‌ي هملون دو غار بزرگ‌تر وجود دارد كه به نام‌هاي هملون كوچك و هملون بزرگ مشهور هستند. هملون كوچك  كمي بالاتر از رودخانه و در زير تاق سنگي بزرگي قرار دارد، درازاي غار حدود 60 متر و معمولا مرطوب و لغزنده است. براي رسيدن به هملون بزرگ  بايد چند دقيقه‌اي از يك دامنه پرشيب پس از هملون كوچك بالا رفت. هملون بزرگ حدود 100متر درازا دارد. هر دو غار در آهني بزرگي  دارند كه قرار بوده است جلوي دهانه‌ي اصلي نصب شود. اين درهاي آهني بزرگ راهنماي خوبي براي  پيدا كردن غار هستند.

 

آبشارهاي ناران و كفترلو

آبشار

اگر اهل آب تني هستيد، دست خانواده تان را بگيريد و سري به آبشار ناران در 700 متري لواسان كوچك بزنيد. اين آبشار در كنار آبشار كفترلو كه در دره‌هاي سرسبز شمال روستاي كندعليا ديده مي شود، دو پديده خنك و خيس نزديك تهران هستند كه از بودن در كنار آنها لذت خواهيد برد. تنها راه فعلي رسيدن به آبشار ناران با توجه به مالكيت بسياري از فضاهاي اطراف آن، از بخش شرقي آبشار است.

اما براي رسيدن به آبشار كفترلو، راه كمي طولاني‌تر و البته زيباتر است و بايد از روستاي كندعليا و جاده خاكي آن به سمت دره‌اي مملو از باغات برويد كه در انتهاي اين راه مالرو آبشاري زيبا در مقابل ديدگان شما ظاهر خواهد شد. ارتفاع آبشار به نسبت بلند و حوضچه آبريز آن جذابيت طبيعي اين منطقه چشم‌نواز را دو چندان كرده است.

 

گورستان باستاني قيطريه

گورستان؟! آن هم در تعطيلات عيد؟! بله! دقيقا گورستان در تعطيلات عيد. آن هم در جايي شبيه قيطريه تهران! فكر مي كرديد قيطريه يك منطقه باستاني از شهر باشد كه بتواند گورستان اجدادتان را به شما نشان دهد؟ اگر نه، بد نيست بدانيد كه در گذشته اين منطقه خوش نشين تهران روستاي كوچكي از بخش شميران بوده است. يعني همان روزهايي كه تهران و شميران هر دو قريه هايي از شهرري بودند!

بنابراين عجيب نيست كه چندين تپه باستاني در قيطريه وجود داشته باشد كه در كاوش آنها تعدادي گور باستاني و ظروف سفالي سه هزار ساله بيرون بيايد. البته علاوه بر اين ظروف سفالي، تعدادي ابزار برنزي و زيورآلات هم از تپه هاي قيطريه به دست آمده و آلاتي مثل قمه، سر تير، كارد آشپزخانه، گزن برش، چرم، تيغه گليم بافي، درفش، سوزن، سنجاق مو و موي بند و زيورآلاتي چون گوشواره ، انگشتر، دستبند، آيينه، دكمه لباس و وسايل آرايش بانوان و ... هم جمع آوري شده است.

گورستان قيطريه نشانه اي از اسكان اقوامي در اواخر هزاره دوم و اوايل هزاره اول پيش از ميلاد در اين ناحيه است كه نشان مي دهد در قيطريه مردگان را با لباس و پوشش هاي رايج زمانه دفن مي كردند.

 

روستاي تابلوهاي سنگي

گردشگري

شايد باور نكنيد كه تنها چند كيلومتر دورتر از مركز پايتخت، روستاي شگفت انگيزي قرار دارد كه ديدني ترين تابلوي سنگتراشي طبيعت به شمار مي رود. روستاي كوچك و سرسبزيي به نام ورديج، از توابع كن كه در آن نمونه هاي عجيبي از صخره هاي تراشيده شده با باد به چشم مي خورد.

براي ديدن سنگ تراشه هاي ورديج، بايد به غربي ترين نقطه شهر تهران و شمال ورد آورد سفر كنيد. اگر با وسيله شخصي راهي ورديج مي شويد، انتهاي اتوبان همت همان جايي است كه بايد پياده شويد و اگر اهل استفاده از وسايل نقليه عمومي هستيد، مي توانيد با مترو خود را به ايستگاه وردآورد برسانيد و از آنجا سوار تاكسي هاي روستاي توريستي ورديج شويد.

گردشگري

اين تاكسي ها در مسير خود از مقابل پاسگاه مي گذرند و به سر جاده ورديج مي رسند. در اين جا مي توانيد از تاكسي پياده شويد و جاده را به سمت دره اي كه در قسمت چپ جاده قرار دارد ادامه دهيد تا به روستاي ورديج برسيد.

اما اگر از قسمت شمالي شهرك دانشگاه شريف راهي شويد، مي توانيد سريعتر به كوه هاي حكاكي شده برسيد. يعني بعد از طي مسافتي در حدود 10كيلومتر كه شما را به يك باره وارد دنيايي متفاوت از تهران مي كند. اينجا جايي است كه معمولا كوهنوردان و دوچرخه سواران زيادي براي تورهاي تفريحي و ورزشي شان به آن سر مي زنند.


سه شنبه نوزدهم 7 1390
X